5 x KAFKA - DYPLOMY II ROKU

Serdecznie zapraszamy Państwa na spektakle dyplomowe wieńczące drugi rok Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego. W ciągu trzech dni będą mieli Państwo okazję zobaczyć aż pięć produkcji zrealizowanych przez studentów BAIT. Młodzi twórcy stanęli przed nie lada wyzwaniem mierząc się z literaturą najwyższej próby – opowiadaniem Przemiana Franza Kafki. Pod okiem pięciu reżyserów: Ewy Ignaczak, Idy Bocian, Katarzyny Chmielewskiej, Lorety Vaskowej (Litwa) oraz Viliusa Malinauskasa (Litwa) stworzyli pięć różnorodnych w formie interpretacji. Czy udźwignęli dzieło mistrza Kafki? Przyjdźcie i oceńcie sami!

28 listopada 2013 godz. 20 Teatr na Plaży, Sopot

Several Shifts

reżyseria i choreografia: Katarzyna Chmielewska

choreografia i wykonanie: Vaida Baltrušaitytė, Marek Elsner, Wojciech Jaworski, Przemek Jurewicz, Iwona Konecka, Saida Saldukaitė, Rosa Auf der Strasse

muzyka: Paweł Osicki

Przemiana Franza Kafki w tanecznej interpretacji to wyzwanie tyleż ryzykowne, co ciekawe i pociągające. Rejestracja refleksji nad drobnymi zmianami, często wydarzającymi się wobec innych – wówczas stającymi się nowym otwarciem i szansą na zrozumienie skomplikowanych mechanizmów osobowości. W Several Shifts to ciało jest głównym przekaźnikiem, ważna jest tu jego energia i atmosfera, w której buduje ono relację z partnerem i grupą.

29 listopada 2013 godz. 18 Teatr Gdynia Główna, Gdynia

8 Przemian

reżyseria: Loreta Vaskova / scenariusz: zespół

obsada: Oksana Auškalnytė, Karolina Gaffke, Monika Hołubowicz, Ewelina Jasicka, Agne Levickaitė, Małgorzata Polakowska, Piotr Rogalski, Natalia Wiśniewska

Gdybyś mógł się zmienić w zwierzę, jakie byś wybrał? Dlaczego właśnie to, i co mówi o Tobie ten wybór? 8 osób, 8 zwierząt, 8 monologów – 8 metamorfoz. Spektakl stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o to, jak dokonujemy zmian w naszym życiu. Co musi się wydarzyć, żeby pojawiła się refleksja będąca impulsem do zmiany? I gdy się pojawi czy wystarczy nam odwagi, żeby za nią podążyć? Czy... wystarczy Ci odwagi?

Gorączka

scenariusz i reżyseria: Baha Ciach / opieka reżyserska: Vilius Malinauskas

obsada: Raminta Bartušytė, Marek Głuszczak, Dominika Grenda, Aleksandra Kania, Brigita Lubytė, Dagmara Ochendowska, Iwona Prusko, Gerda Simonavičiūtė

Co to znaczy przeistoczyć się w robaka – fizycznie, emocjonalnie, wewnętrznie? Dlaczego             w robaka? O czym chcemy powiedzieć używając tekstu Kafki? To pytania stanowiące punkt wyjścia dla próby otwarcia surrealistycznego dzieła. Jej rezultatem jest spektakl ukazujący świat dysfunkcyjnych relacji ukrytych za fasadą porządnej, mieszczańskiej rodziny, której życie oparte na stereotypach, archetypach i dogmatycznym myśleniu wprowadza w świat teatru, w którym śmiech i łzy są blisko siebie, ciągle obecne.

30 listopada 2013 godz. 18 Teatr Gdynia Główna

Coup d'etat

reżyseria:  Živilė Beniušytė, Aiva Krupelytė, Błażej Tachasiuk / opieka reżyserska: Ida Bocian / scenariusz: Ewelina Jasicka, Živilė Beniušytė, Aiva Krupelytė, Błażej Tachasiuk

obsada: Veronika Matuiza, Jacek Panek, Božena Simonavičiūtė, Katarzyna Szczepaniak, Sandra Szwarc, Błażej Tachasiuk

Być głową rodziny. To trudna i odpowiedzialna, ale niezbędna funkcja. Rodzina na niej polega, wierzy, że w razie kryzysu nad wszystkim zapanuje, poprowadzi przez trudne czasy. A co jeśli kiedyś jej zabraknie? Co jeśli głowa postanowi, że już nie będzie nad niczym panować? Dekapitacja. Tragedia. Chaos. Jednak rodzina musi żyć dalej. A jak to robi? Po prostu – wykształca nową. Miejsce ściętej zajmuje inna, lepsza, silniejsza. Jedyne pytanie brzmi – czyja?

Co się przyśniło Gregorowi, że zaspał

scenariusz i reżyseria: Christoffer Tagesson Alessandra Cali, Arūnas Mozeris,

asystent reżyserów: Łukasz Dobrowolski / opieka reżyserska: Ewa Ignaczak

obsada: Ola Bengtsson, Alessandra Cali, Łukasz Dobrowolski, Arūnas Mozeris, Sonteina Palaikytė, Penny Shefton, Christoffer Tagesson, Loreta Zagubovič-Baranowska

Dla trójki młodych reżyserów najbardziej wymagająca okazała się koncepcja przestrzeni. Przestrzeni, która organizuje działanie postaci, która staje się interpretacją i strategią, tkanką emocjonalną spektaklu. Takie myślenie zrodziło pytania: co się przyśniło Gregorowi, że zaspał? Czy to może tylko sen, podczas codziennej podróży do pracy? Od tego momentu ruszyli. Oby wystarczyło im odwagi i radości w procesie twórczym. A łatwo nie jest...

 

Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek, konieczność rezerwacji na dyplomybait@gmail.com